Marcus André

Marcus André (Rio de Janeiro, 1961) vive e trabalha entre Rio e Búzios. Frequentou os ursos na Escola de Artes Visuais do Parque Lage entre 1978 e 79 e em 1984 participou da exposição ‘Como Vai Você, Geração 80?’. Em 1985 cursou a Parson’s New School Of Social Research Printing, em Nova York. De volta ao Brasil, recebe o prêmio no XIII Salão Nacional de Artes Plásticas e realiza individuais de pintura na Funarte Projeto Macunaíma/ Espaço Alternativo RJ, Projeto Centro Cultural São Paulo / Pavilhão da Bienal Ibirapuera e MASP SP. Representa o Brasil em Bienais no México, Cuba, Equador e Japão. Em 2007 é contemplado com bolsa da The Pollock-Krasner Foundation Inc. Grant. 

Marcus André

Rio de Janeiro, 1961
Vive e trabalho no Rio de Janeiro, Brasil


Prêmios

  • Prêmio Itamaraty Arte Contemporânea  2011 Palácio do Itamaraty Brasília DF
  • Museu de Arte Contemporânea do Paraná MACPR prêmio aquisitivo pintura Curitiba PR 2009
  • Pollock Krasner Foundation, Grant 2008
  • Prêmio Projéteis Funarte de Arte Contemporânea.Palácio Gustavo Capanema. 2006 RJ
  • Museu de Arte Moderna da Bahia/MAM aquisition prize painting 2006
  • Bolsa Programa de Bolsas RioArte 1995/1996. Rio de Janeiro. RJ
  • Bolsa UniArte Faperj. Fundação de Apoio a Pesquisa. 2000/01. RJ
  • O Artista Pesquisador, 1998. MAC, Museu de Arte Contemporânea. Niterói. RJ
  • Prêmio Brasília de Artes Plásticas 1991. MAB, Museu de Arte de Brasília. DF
  • Galeria S. Millet. Funarte XIII Salão Nacional. Prémio Aquisição. RJ 1989.
  • VI Salão Carioca de Arte. prêmio gravura. Rio de Janeiro. RJ 1983

1961 – Born and live in Rio de Janeiro, Brazil

1985/88 – The New School of Social Research / Printmaking New York NY
1981/85 – Museu do Palácio do Ingá. Oficina de Gravura. Niterói, Rio de Janeiro.
1979/82 – EAV Escola de Artes Visuais do Parque Lage. Pintura e Desenho. RJ
1981/85 – Federal University of Rio de Janeiro. B.A. Industrial Design. RJ
1971 – Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Bloco Escola. Rio de Janeiro RJ – 1981

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Solo Exhibitions

2017
Galeria Ybakatu, Nos Dias do Mar, pinturas, Curitiba PR
2016
MACC – Museu de Arte Contemporânea de Campinas, Pinturas Campinas SP
2013
Galeria Mercedes Viegas, Pinturas. RJ
2011
Museu de Arte Contemporânea do Paraná MACPR pinturas Curitiba PR
. Centro Cultural Candido Galeria Ipanema pinturas Recentes RJ 
2007
Durex Arte Contemporânea Paisagem Deslocada. Rio de Janeiro RJ
Palácio Gustavo Capanema Projéteis Arte Contemporânea Paisagem Deslocada RJ
Brazilian American Cultural Institute, Washington DC
2006
Galeria Virgílio, São Paulo SP
LGC Arte Contemporânea, Rio de Janeiro RJ
2005
.
 Ybakatu Espaço de Arte, Curitiba, Paraná
2004 
Galeria Virgílio Pinturas, São Paulo SP
2003
.
 Espaço Cultural Sérgio Porto, Pinturas. Rioarte. Rio de Janeiro. RJ
2002 
. Museu Castro Maya, Gravuras, Chácara do Céu. Rio de Janeiro. RJ
2001
. Museu de Arte Moderna, Três Pintores. Rio de Janeiro. RJ
. Galeria Anita Schwartzs, Rio de Janeiro. RJ
. Galeria Casa da Imagem, Curitiba. Pr
2000
. Museu Alfredo Andersen, Curitiba. Pr
. Universidade de Barra Mansa, UBM. Pinturas. RJ
1999
. Galeria Adriana Penteado, São Paulo. SP
. Centro Cultural São Paulo, São Paulo. SP
1997
. Galeria Casa Triangulo, São Paulo. SP
1994
. Galeria Casa Triangulo, São Paulo. SP
. Museu da Gravura. Solar do Barão. Bienal da Gravura. Curitiba.Pr
1992
. Galeria Casa Triangulo, São Paulo. SP
1991
. Pavilhão Bienal de São Paulo. Projeto Centro Cultural. São Paulo. SP
1990
. Galeria Casa Triangulo. São Paulo. SP
1987
Galeria Contemporânea. Rio de Janeiro. RJ
1981
. Centro Cultural ASA Schoolen Aliachen. Rio de Janeiro. RJ

 

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Group Exhibitions

2016
A Paisagem na Pintura,  Pintura na Paisagem – Alberto Simon, MACPR- Museu de Arte Contemporânea do Paraná Curitiba PR.
Cruzamentos Insuspeitos, curadoria Luisa Duarte – Galeria Camila Tomé RJ
2015
Museu de Arte Contemporânea do Paraná / MACPR –  Curadoria Alberto Simon. Curitiba. PR
2014
O Salão – Galeria Mercedes Viegas, curadoria Daniela Name. Rio de Janeiro. RJ
2013
Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo – Novas Doações SP
Museu de Arte de Ribeirão Preto – Novas Doações R. Preto São Paulo
2011
Palácio do Itamaraty – Prêmio Brasília de Arte Contemporânea DF
2010
MAM RJ /Novas Aquisições Col. G. Chateaubriand RJ
Centro Cultural da Justiça Federal Parede Festival de PosterArt RJ
2009
Museu de Arte Contemporânea de Paraná – Salão Paranaense de Arte. Curitiba PR
2008
Durex Arte Contemporânea Inventário Rio de janeiro RJ
2007
BACI Brazilian American Cultural Institute, Washington, DC
Durex Contemporary Art, Rio de Janeiro
2006
. Museu de Arte Moderna de Salvado / Solar do Unhão, Salvador. Bahia
. BACI Brazilian American Cultural Institute, Washington DC
. Palácio Gustavo Capanema Funarte Prémio Projéteis de Arte Contemporânea, RJ
2005 
. Museu de Arte Moderna Rio de Janeiro. Arte Brasileira Hoje. RJ
. Galeria Marina Potrich. Goiânia. Matogrosso.
2004
Arquivo Geral. Arquivo Jardin Botânico . Rio de Janeiro
. Centro Cultural Banco do Brasil. Onde Está Você, Geração 80 – RJ
2003 
Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Col. G. Chatheaubriand. Novas Aquisições. RJ
2002 
. IIV Bienal Internacional de Pintura. Repres. Brasileira. Cuenca. Ecuador
2001 
Museu Nacional de Belas Artes. Galeria Sergio Millet. Bolsa Faperj. RJ
2000 
Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Novas Aquisições. RJ
. Kunstmuseun Heindenheim. Der Brasiliannische Blick. Aachen. Germany
1998 
Museu de Arte Moderna de São Paulo. Anos 80.Col. G. Chatheaubriand.SP
Museu de Arte Contemporânea de Niterói. O Artista Pesquizador. RJ
. Haus Der Kulturen Der Welt. Arte Brasileira. Berlin. Germany
. Ludwig Forum, Fur Internationale Kunst. Der Brasiliannische Blick. Cologne
1997 
Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Novas Aquisições. RJ
. Arco Madrid 97.Stand Galeria Paulo Fernandez. Madrid. Spain
Museu Municipal de Arte.Brasil Reflexão 97. Curitiba. Paraná.
1996 
Museu da Gravura. Solar do Barão. Bienal da Gravura. Curitiba. PR
Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Novas Aquisições. RJ
Galeria Casa do Brasil Madrid. B.A.T, Bom à Tirer. Madri.Espanha
1995 
Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Gravura Contemporânea. RJ.
. Galeria Casa da Imagem. Arte Contemporânea Brasileira. Curitiba. PR
1994 
Paço Imperial. Matéria e Forma. Rio de Janeiro. RJ
. Galeria Sesi Paulista. Gravura Coleção G. Chateaubriand. São Paulo. SP
1993 
Museu Municipal de Arte. Gravidade e Aparência. Rio de Janeiro. RJ
. Machida Tokyo Museun. Tóquio. Japão.
. Bienal Internacional de Gravura Lbjana. Slovênia.
1992 
Paço Imperial. Arte e Poder. Rio de Janeiro. RJ
Museu Nacional de Belas Artes. Gravidade e Aparência. Rio de Janeiro. RJ
Bienal Ibero Americana. Cidade do México. México
1991 
Museu Wilfredo Lan. Bienal Cuba. La Havana. Cuba
Bienal Internacional de Gravura de Amadora. Amadora. Portugal
. Museu de Arte de Brasília. Prêmio Brasília de Artes. Brasília. DF
1990 
Museu de Arte Moderna. Coleção Candido Mendes. Rio de Janeiro. RJ
. Pavilhão Bienal de São Paulo. SP
. Projeto Centro Cultural São Paulo. SP
. Museu de Arte Moderna de São Paulo.
Proj.Centro Cultural S. Paulo. SP
1989 
Galeria Espaço Alternativo, Fundação Nacional de Arte. RJ
. Galeria Sérgio Millet Funarte, XIII Salão Nacional de Artes Plásticas. RJ
1988 
ABC Notorio Gallery, New York. NY
1987 
Inter-Graphic Printmaking Biennial, Berlin. Germany
1986
Escola de Artes Visuais do Parque Lage. “Como Vai Voçê Geração 80 ?” RJ
. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, VIII Salão de Artes Plásticas. RJ
. Museu Histórico do Ingá. Arte Brasileira Atual. Niterói. RJ
1985 
Taipey City Museun of Fine Arts., VIII Printmaking BiennialTaipey
1982 
Museu da Gravura. Solar do Barão, V Mostra Nacional de Gravura. PR
1981 
IV Salão Carioca, Rio de Janeiro. RJ

Education

  • Escola de Artes Visuais do Parque Lage – EAV. Drawing and painting. RJ  1979/81
  • Universidade Federal do Rio de janeiro – UFRJ. Bacharelado Industrial Design. RJ  1981/85.
  • Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro – MAM. Bloco Escola. Rio de Janeiro RJ  1981/83.
  • Museu do Palácio do Ingá. Oficina de Gravura. Niterói, Rio de Janeiro  1981/85.
  • New School for The Social Research – Parson`s School Printmaking. New York, NY 1985/88.
  •  

Public and Private Collections 

  • Palácio do Itamaraty Ministério das Relações Exteriores Brasília. DF
  • Museu de Arte Contemporânea de Niterói  MAC Niterói RJ
  • Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro MAM Col. G. Chateaubriand Rio de Janeiro RJ
  • Museu de Arte Contemporânea São Paulo/ MAC SP
  • Museu de Arte Moderna de São Paulo/ MAM SP
  • Museu Nacional de Belas Artes Rio de Janeiro RJ
  • Museu de Arte de Brasília MAB Brasília DF
  • Fundação Nacional de Arte FUNARTE Rio de Janeiro RJ
  • Brasilian American Cultural Institute BACI Washington DC
  • Museu Municipal de Arte de São Paulo SP
  • Museu de Arte Moderna da Bahia MAMBA Solar do Unhão Salvador BA
  • Museu da Gravura. Solar do Barão Curitiba PR
  • Centro Cultural Candido Mendes. Rio de Janeiro. RJ
  • Museu da Chácara do Céu Fundação Raimundo Castro Maya Rio de Janeiro RJ
  • Museu de Arte Contemporânea do Paraná MACPR Curitiba PR

Imagem de Amostra do You Tube

 

OBLIVION and PERMANENCE

By Paulo Sergio Duarte

…”The painting of Marcus Andre manifests this uncommon ability to pay the inevitable tribute to art history without allowing it to dominate the scene to the extent of eclipsing the work of the present. From the technique chosen – encaustic – to the craftsman like activity of doing and redoing each surface, in a process of accumulation by subtraction of excess, tradition achieves a fine point of condensation, is present, but is not as powerfully active as a pictorial thought materialized before our very eyes. There are no mimetic traces – gesture is labor, self-effaced on behalf of the element conceived. The body is not a conveyor for impulses reacting to orders from a given culture; on the contrary, it materializes and renders visible the though-tout action. But this does not mean it will edit out the moments of indecision – form hesitates because it is not the consequence of a program dictated a priori . Form lies in the permanent interchange between doing and thinking; it only seems to hesitate because it openly flaunts this interchange and elicits the same movement from the eye that detects it. The praise of painting as though-out experience produces unexpected qualities, such as palette containing tones that cannot be found in any pure raw pigment, and where opacity is often achieved by an accumulation of transparencies. The paintings open up as horizons that overlay the saturated real landscape and seem to challenge it. They forgo the sharpness of the figures, the explicit reference to bodies and gestures, and remain as possible images of a landscape inhabited only by this painting and its thought.”…

Rio de Janeiro , July 2000.

IMMATERIAL FIRE

By Sonia Salzstein

“Two features are repeatedly affirmed in Marcus Andre’s canvases: rectangular shapes and the deployment of painting surfaces into horizontal layers. These features appeared in the artist’s paintings as early as in the mid ‘80s and by the end of the following decade they had risen to the condition of innermost essence of his work. This emphasis on the horizontal shape clearly indicated the painter’s primordial and decisive interest for a visual field in somewhat related to the poetics of landscape. In any way, in the first works of Marcus Andre, this poetics was experienced with a certain intellectual circumspection, shrouded in rarified expressiveness, an “oriental” eloquence subdued to nearly nothing, already pointing to the subsequent course of the work: the landscape observed through a sort of progressive blackening of vision, from a wavering, undulated point of view from which a horizon was drawn.”…

São Paulo, June 2000.

Extracted from the book: 
Marcus Andre, Pinturas/Paintings, 
2000 Canal Contemporaneo, Editora Casa da Palavra